< Agnieszka Rucińska - moje mniam: lubelski kaszak, zupa rybna i inne moje wybryki

poniedziałek, 19 września 2011

lubelski kaszak, zupa rybna i inne moje wybryki

Kiedyś ten smakołyk jadałam u babci na wsi jak jeździliśmy tam na wakacje. Nie przepadałam za tym za młodu, ale potem zmieniły mi się smaki. Teraz tęsknię za tym zapachem pieczonego ciasta w piecu i plastrem kaszaka z kubkiem wiejskiego mleka w garści....i tak zajadać na ławeczce pod jabłonką (papierówką) przed domem....
Kasze są bogactwem witamin zwłaszcza z grupy B, poza tym zawierają fosfor, wapń, żelazo, potas i krzem tak bardzo ostatnio  reklamowany  w wielu farmaceutykach i kosmetykach jako „uzdrawiacz i odmładzacz” skóry włosów i paznokci.
W medycynie chińskiej twierdzi się, że kasza jaglana usuwa z organizmu wilgoć, która jest odpowiedzialna za częste  u dzieci i u dorosłych  choroby górnych dróg oddechowych.
Talerz kaszy jaglanej raz lub dwa razy w tygodniu i już mamy naturalną i smaczną dostawę  witamin, krzemu  i innych cennych minerałów, na co dzień  bardzo potrzebnych naszym organizmom. Przynajmniej raz w tygodniu zjadajmy kasze. Nie tylko w krupniku, czy w mleku, ale na sypko  jako dodatek do drugich dań; do gulaszu, paprykarzu, pieczeni, czy wręcz jako samodzielne danie. Ugotowana na sypko; perłowa, pęcak, krakowska, jaglana,  do tego skwarki z niezbyt tłustego boczku i kefir lub kwaśne mleko… To bardzo smaczny posiłek.
Kasza jaglana zawsze była obecna w  domu. Zjadaliśmy ją na ciepło i na zimno, na słono i na słodko.


             lubelski kaszak, czyli Polak nie da sobie w kaszę dmuchać


Składniki na ciasto: 
lubelski kaszak a z kaszą i z grzybami
  • 3 szklanki mąki pszennej, 
  • 230 ml śmietany, 
  • 3 żółtka, 
  • 30 g drożdży, 
  • 4 łyżki cukru, 
  • cukier waniliowy, 
  • 8 dag margaryny, 
  • szczypta soli
Sposób przygotowania tego dużego pieroga:
Przyrządzić rozczyn z drożdży, śmietany, łyżki cukru i szczypty soli. Dodać pozostałą mąkę, roztopioną i ostudzoną margarynę, żółtka utarte z resztą cukru i cukrem waniliowym. Wyrobić ciasto i pozostawić do wyrośnięcia. Ciasto rozwałkować na cienki placek i wyłożyć nim wysmarowaną blaszkę.

Składniki nadzienia z kaszą na słodko
  • 0,5 kg kaszy jaglanej,
  •  0,5 kg twarogu,
  •  4 żółtka,
  •  2 całe jaja,
  •  0,5 szklanki oleju,
  •  1 l mleka,
  •  25 dag cukru        
 Nadzienie można robić także z kaszą i kapustą, z grzybami...jak kto lubi.

  

 Kaszę uprażyć z mlekiem. Po ostudzeniu zemleć wraz z serem w maszynce. Dodać jaja,żółtka utarte z cukrem i olej. Dobrze wymieszać. Wyłożyć na ciasto. Piec około 45 minut w temp. 180 stopni. Pieróg gotowy
Zupa Rybna z grzankami

Nie każdy za nią przepada. Ma specyficzny smak i zapach. Trzeba mieć dobry przepis by zrobić pachnącą zupę z ryby i by wizualnie wygladała jak trzeba. Ja nie robię często, właściwie chyba tę zrobiłam drugi raz w życiu. Moi domownicy byli rozgoryczeni, ale jakoś poszło z grzankami. Obiecuję, że już nie będę ich zmuszać. Zupa wyszła smaczna i gdybym im nic nie mówiła to by zjedli bez jęku, ale juz sama myśl nie pasuje o zupie rybnej. Myslę, że też dodam to do akcji wigilijnej

Wigilia - zapraszamy do stołu .............................................................................................................................................................

Poza tym znowu eksperymentowałam na przepisie na ciasto Janeczki. Jak pisałam już wcześniej ciasto w smaku nie jest ani słodkie ani słone, więc można robić różne rzeczy z niego. Kiedy coś zrobimy raz i drugi, to pojawią się własne,  oryginalne  pomysły i   rozwiązania i tak powstają specjalności domu.

Dziś zrobiłam paluszki słone z kminkiem i pierożki nadziewane serem owczym z fetą. Pychota!!!!

przepis na ciasto znajdziecie u mnie, ale oryginał jest tu.

dziękuję serdecznie za komentarze i zapraszam

2 komentarze:

  1. Aguś tak jakoś sobie wyobraziłam, że ten kaszak to raczej obiadowa potrawa, ale czytam przepis i widzę cukier w cieście i w nadzieniu i za cholerę ten cukier do kaszy jaglanej mi nie pasuje. Jakoś nie potrafię sobie wyobrazić tego smaku, a męczy mnie to strasznie, bo zaintrygował mnie ten przepis
    Maja

    OdpowiedzUsuń
  2. Majka, bo lubelski kaszak jest słodkawy, a można też zrobić farsz z cebulą i kaszą i szczyptą mięty albo dodać też sera (tak jak w kryszy). Kaszę jaglaną można jeść na słodko w mleku przeca ( przynajmniej u nas na wschodzie)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam serdecznie i dziękuję za miłą wizytę