< Agnieszka Rucińska - moje mniam: cebulniki z zapachem historii i lubelskie cebularze

czwartek, 22 września 2011

cebulniki z zapachem historii i lubelskie cebularze

Ich rodowód podobno ma korzenie w czasach polskich Tatarów zamieszkałych na terenach wschodniej Polski,  czyli u nas są typowym daniem regionalnym można by powiedzieć. Jako mieszkanka wschodniej części naszego kraju pozwolę sobie zaprezentować:
                                       CEBULNIKI
To małe pierożki z surowym farszem mięsnym pieczone na blasze. Przepis  podejrzałam w Kuchni Ekopozytywnej i postanowiłam wypróbować ten smakołyk
 (pozdrowienia dla Pana Waldemara)




Składniki:

Na ciasto:
  • 1 kg mąki,
  • 1 całe jajko,
  • 1 żółtko,
  • 2 łyżeczki sody,
  • 2 szklanki ciepłego mleka,
  • 1 kostka masła 25 dkg,
  •  sól.

Na farsz: 
1 kg surowego siekanego mięsa: wołowiny, baraniny lub cielęciny, (mielone)
4 posiekane cebule,
sól, pieprz.

Wykonanie:
Posiekane mięso wymieszać z cebulą, dokładnie , potem doprawić do smaku.
Mąkę przesiać do miski. Do mleka wsypać sodę, wymieszać, przelać do mąki. Dodać jajko, sól, masło i zagnieść ciasto. Ciasto podzielić na części. Z każdej części zrobić wałeczek i pokroić go tak jak na kluski. Zrobić kuleczki, rozwałkować je, ale niezbyt cienko (raczej grubo). Nałożyć farsz i zlepić tak jak pierogi.
Blachę nasmarować masłem, ułożyć na niej cebulniki. Piec około 40 minut w temp. 180-200 stopni Celsjusza, aż będą rumiane. Ja pozwoliłam sobie posypać ciutkę kminkiem. Pierożki rewelacyjne i polecam gorąco.
 ..............................................................................................
A teraz czas na CEBULARZE rodem z Lublina
Możecie śmiało zmniejszyć porcję o połowę, bo ja robię dość dużo by dla wszystkich starczyło. Z tej receptury wychodzi ok 15 cebularzy o śr. 18 cm.

  • 5 dkg drożdży
  • 1 kg mąki pszennej
  • 2 płaskie łyżki cukru
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 jajka + 1 jajko do smarowania
  • 2 szkl. mleka
  • 6 łyżek rozpuszczonego masła


ok. 1 kg cebuli
kminek świeżo mielony lub cały
pieprz
mak
ewentualnie ser żółty

Drożdże rozpuścić w niecałej szklance ciepłego mleka z dodatkiem cukru i odrobiną mąki. Zostawić by "ruszyły".
Masło rozpuścić i wlać do pozostałej ilości mleka. Mąkę wsypać do miski, dodać zaczyn, przestudzone mleko z masłem, 2 jajka i sól. Zagnieść ciasto, dokładnie je napowietrzając do momentu by było gładkie i elastyczne. Zostawiamy do wyrośnięcia.

W tym czasie szykujemy cebulę. Obieramy i kroimy w talarki lub półtalarki. Przesmażamy ją na maśle tak by lekko się zeszkliła, doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Stopień podsmażenia cebuli zależy od naszego smaku i robimy tak jak lubimy.

Wyrośnięte ciasto rozwałkować na grubość ok. 2 cm, wykroić krążki (ja robię miską) lub uformować placki odpowiedniej wielkości. Każdy placek smarujemy rozbełtanym jajkiem , a na środek układamy przestudzoną cebulę. Posypujemy makiem, kminkiem ,można także pod cebulę dodać tarty ser żółty.
Układamy na natłuszczonej  blasze. (kminek nie jest konieczny gdy ktoś nie lubi)
Piekarnik nagrzewamy do 70 stopni i wkładamy nasze cebularze. W tej temperaturze pieczemy przez pierwsze 10 minut. Potem zwiększamy temp. do 180 stopni i pieczemy do momentu aż cebularze uzyskają odpowiedni kolor.
Po upieczeniu gdy przestygną są chrupiące, pulchne i niesamowite, zwłaszcza gdy jeszcze ciepłe posmarujemy masełkiem...nasze LUBELSKIE



Można śmiało zostawić je pod przykryciem na później lub na drugi dzień zapakować mężusiowi do pracy i dzieciakom do szkoły.
SMACZNEGO.


Życzę spokojnej i miłej nocki i pozdrawiam

9 komentarzy:

  1. no koniecznie muszę zrobić, przepis zapisałam :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również zapisałam przepis:) Myślę, że smakują jak przysłowiowe "niebo w gębie";)

    OdpowiedzUsuń
  3. raj dla podniebienia. Polecam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  4. Te pierożki pójdą na pierwszy ogień!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. aż mi zapachniały! uwielbiam cebulę w wytrawnych wypiekach

    OdpowiedzUsuń
  6. Kostka masła to ile - 20-25dag? zapisałam przepis i chciałam o to dopytać. Agata

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam serdecznie i dziękuję za miłą wizytę