< Agnieszka Rucińska - moje mniam: Ciasto malaga - prostota, elegancja i szyk

piątek, 27 kwietnia 2012

Ciasto malaga - prostota, elegancja i szyk

Dzień dobry wszystkim!!!!
Wczorajszy dzień był w pełni kulinarny. Dostałam zamówienie na ciasto. Jak zawsze pozwolono mi samej wybrać rodzaj słodkości. Bardzo lubię mieć wolną rękę w tej kwestii, badam tylko klimat okoliczności i mogę szaleć. Jeszcze nikt nie narzekał z chętnych więc chyba nie jest źle.

Dawno nie robione ciasto i chyba troszkę zapomniane. Jednak wiem, że sam przepis jest często poszukiwany.
Kiedyś, za czasów szkolnych jadałam w cukierni MALINOWA (która już nie istnieje) takie ciacho i bardzo mi smakowało. Pracowała tam koleżanki mama. Po dłuższym okresie czasu gdy spotkałam tę panią podsunęła mi pomysł jak zrobić i od tamtej pory mam recepturę.
Ciasto jest bardzo proste w wykonaniu i efektowne w smaku i wyglądzie.

Najpierw upiekłam dwa biszkopty: jeden kakaowy, a drugi jasny. Biszkopt zrobiłam z jednej porcji , potem podzieliłam masę na dwie części i do jednej z nich dodałam kakao.

Biszkopt zrobiłam z przepisu na ciasto w " Napita Mimoza" i pozwolę sobie przypomnieć:


  • 8 jaj (oddzielić białka od żółtek)
  • 150 g mąki pszennej
  • 50g mąki ziemniaczanej
  • 150g cukru
  • masło i mąka do posypania blachy
  • papier do pieczenia
Żółtka utrzeć z cukrem na sztywno, ubić też pianę z białek. Do masy żółtkowej dodawać stopniowo mąkę i pianę naprzemiennie.Mieszamy łyżką robiąc kółka od dołu do góry. Ostrożnie w ten sposób napowietrzamy i nie rozbełtamy całej masy.  Połowę masy wymieszałam z kakao.


Na dno blachy wyłożyć papier, a boki natłuścić i posypać mąką. Wlewamy masę. Pieczemy w nagrzanym piekarniku w 160 stopniach, najpierw tylko od dołu przez 30 minut, a potem dół i góra 10 minut.
Gdy biszkopt gotowy, wyciągamy blachę z piekarnika, z niskiej wysokości (ok 30-50cm) rzucamy o podłogę (by się obstukało) i studzimy. Potem druga część ciasta tak samo.
Gotowy wystudzony biszkopt kroimy na dwie części tworząc dwa placki.

Do tego ciasta najbardziej mi pasuje masa śmietanowa i można ją zrobić z serkiem mascarpone. Biszkopt jest lekki, więc masa śmietanowa też jest puszysta.
Potrzebujemy do tego jeszcze
  • odrobinę alkoholu
  • skórka pomarańczy
  • polewa czekoladowa lub pisaki czekoladowe
  • płatki migdałowe
  • jakieś owoce w zalewie (u mnie wiśnie w likierze)

To miało  być ciasto dla dorosłych, więc poszalałam.
Dolną część ciasta czyli tę kakaową nasączyłam delikatnie rumem, na to nałożyłam owoce wiśni nasączone likierem, potem masa śmietanowa, potem jasny biszkopt i znowu masa. Wierzchnią warstwę masy nie układałam na płasko tylko porobiłam fale, na które wyłożyłam skórki pomarańczy kandyzowane, płatki migdałowe i polałam polewą czekoladową już przestudzoną i gęstą.
Dostałam opakowanie na ciasto i bardzo się ucieszyłam, bo okazało się, że po długości muszę odkroić kawałek gdyż się nie mieściło.
I w ten sposób mogliśmy też skosztować. Wyszła wyśmienita Malaga, taka jaką można zjeść w cukierni.
Biszkopt do tego można zrobić cały jasny lub cały ciemny, zależy od fantazji i smaku.

Polecam gorąco! i życzę smacznego!!

Wczoraj też piekliśmy babciowe buchty i robiliśmy pierożki mięsne, ale to już w następnym wpisie.
Przypominam chętnym, że zaczyna się najlepszy czas na zbieranie kwiatów mlecza do zrobienia syropu, na którego przepis możecie zerknąć TU 

Tym czasem  zapraszam Was w imieniu Janeczki na CANDY , bardzo świąteczne i wyjątkowe. Jestem pewna, że chętnie zajrzycie i dopiszecie się do listy chętnych, a znając Janeczkę to prezenty będą wspaniałe.

ŻYCZĘ WAM WSZYSTKIM BARDZO CIEPŁYCH OSTATNICH DNI KWIETNIA I WSPANIAŁEGO WYPOCZYNKU W DŁUGI WEEKEND.

Dziękuję serdecznie za odwiedziny i miłe słówka, które bardzo podnoszą na duchu.

Do następnego!

14 komentarzy:

  1. Ciasto wygląda smakowicie ,a przepis na biszkopt muszę wypróbować,bo jak kiedyś pisałam mi zawsze wychodzi klapnięty.
    Miłego wypoczynku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlaczego? dlaczego mieszkasz tak daleko?

    OdpowiedzUsuń
  3. ciacho wygląda przepysznie :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ulala, nie znałam tego ciasta, a jest niezwykle kuszące ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Również nie jadłam,ale wygląda zabójczo kusząco:)Ty dziewczyno zbiłabyś fortunę otwierając restaurację:)Magda Gessler by Ci nie podskoczyła :)Buziaki:* :* :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Aż mi ślinka cieknie!!!! U mnie dzisiaj bananowiec:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Agnieszko :-)
    Ślicznie tutaj u ciebie :-)
    Przepraszam, że wcześniej nie zajrzałam.
    Teraz mam nadzieję będę tutaj częściej bywać :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziekuje za odwiedzinki mojego bloga:)Pozdrawiam i zycze milego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
  9. ciasto malaga - to brzmi pysznie!!! Chętnie bym się załapała na kawałeczek

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi i wygląda bardzo kusząco :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzisiaj zainspirowana reklamą czekoladek malaga, które niegdyś uwielbiałam, postanowiłam sprawdzić, czy istnieje może jakiś odpowiednik w formie ciasta...i proszę od razu znalazłam. Super, na pewno spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj
    Na święta chciałabym zrobić coś nowego i chętnie zrobiłabym właśnie takie ciacho ale mam kilka pytań:
    1)Jakie wymiary ma blaszka w której pieczesz biszkopty?
    2)Ile dodajesz kakao do biszkoptu ciemnego?
    3) Jak robisz krem i jakie ilości składników używasz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      odp.1. blaszka ma wymiary 35 cm/ 25cm
      odp.2. do połowy odlanej masy ciasta dodaję 2-3 łyżki kakao (wszystko zależy od jakości i intensywności Kakao)
      odp. 3 Masę robię jak do Tiramisu, tylko dodaję odrobinę rozpuszczonej płynnej żelatyny. Przepis znajdziesz w tym miejscu http://wilczyca-mojemniam.blogspot.com/2013/03/spawacz-zawodowy.html

      Ciasto Malaga jest rzadko spotykane na stołach więc tym bardziej polecam. Jest dobrze nasączone, smaczne i eleganckie
      Pozdrawiam

      Usuń
  13. uwielbiam takie ciasta robiłam malage ale z innego przepisu zrobię z tego dzięki

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam serdecznie i dziękuję za miłą wizytę